tips diet hari ini



1. Jangan Lupakan Sarapan

Sarapan pagi sangat penting sebagai sumbertenaga utama. Jika Anda melewatkan sarapan, anda akan rasa nak makan lebih banyak  . Jadi hindari makanan berlemak tinggi. Mulakan sarapan dengan roti gandum , telur goreng dan ditambah 1 mangkuk salad. Atau boleh juga menggunakan menu alternatif lain seperti 100 gram nasi dengan 1 potong ikan ditambah 1 mangkuk sayur.

2. Percepat Waktu Sarapan Pagi

Jika biasanya Anda sarapan pagi jam 09.00, sebaiknya mulai sekarang majukan sarapan Anda pukul 07.00 agar proses pembentukkan tenaga dalam badan berlaku lebih cepat.

3. Perbanyak Makan

Diet bukan bererti tidak makan lansung,  Makan lebih kerap sekitar 5-6 kali sehari dalam kuantiti kecil. Dan haruslah makanan itu dari menu diet sihat , rendah lemak dan tinggi protein.

4. Cukupkan Keperluan Nutrisi Tubuh

Meskipun sedang diet,  Anda tetap memerlukan lemak dan karbohidrat. Tapi lemak yang dipilih mestilah lemak baik . Anda boleh dapatkan dari alpukat (avokado), salmon, minyak zaitun dan lainnya untuk membantu menjadi nutrisi kepada badan anda.


Karbohidrat pula, Anda boleh dapatkan dari dari makanan ber-GI (Glikemik Indeks) rendah seperti ubi, oatmeal, gandum dan lainnya sebagai sumber tenaga..

5. Salad Dan Sayuran untuk Makan Siang

Untuk makan tengahari, Anda boleh dapatkan sayuran supaya tidak terhidrasi. Sayuran yang mengandung serat dapat memperlancar sistem pencernaan dan membuang racun-racun dan kotoran (toksin).

6. Tetap Makan Malam

Tubuh tetap memerlutak protein dalam masa tidur untuk memaksimakan pertumbuhan. Hal penting yang harus Anda kurangkan adalah menu makanan berkarbohidrat. Anda boleh memasak sendiri contohnya dada ayam tanpa kulit yang digoreng, merebus kentang, masak nasi beras merah dan tumis sayuran.

7. Perbanyak Minum Air Putih

Minumlah air putih minima 8-10 gelas setiap hari yang dapat melancarkan metabolisme tubuh dan membuat Anda merasa kenyang lebih lama.

8. Buah dan Sayur

Perbanyak penganbilan buah dan sayur yang mengandung serat tinggi untuk mengurangi resiko terkena penyakit jantung . Amalkan minima 5  buah dan sayur sehari dan variasikan hidangan setiap hari.

9. Elakkan Menu Makanan Yang mendatangkan  Kegemukan

Kurangkan pengambilan garam, elakkan makanan ringan  seperti kerepek dan snack. Elakkan juga minuman bersoda, alcohol, atau yang mengandung kafein yang berlebihan. 

10. Tetap Bersenam

 Diet dapat memberikan hasil yang maksima jika Anda mengkombinasikan dengan senaman selama 60-90 menit, 3-4 kali seminggu. Anda boleh melakukan jogging atau jalan kaki untuk membakar lemak dalam tubuh.