Tips Kempiskan Perut Dalam Masa Seminggu




Tips Cara Menghilangkan Lemak di Perut Secara semulajadi .

     Memiliki bentuk perut yang ideal atau ramping dan langsing adalah dambaan bagi setiap orang. Namun, tidak semua orang memiliki hal tersebut. Banyak Orang juga memiliki lemak di perut sehingga perut terlihat buncit. Hal ini terjadi karena berbagai faktor, salah satunya pola makan yang kurang terjaga dan juga kurangnya melakukan berbagai aktiviti fizikal.
Terjadinya penumpukan lemak pada bahagian perut sebenarnya  disebabkan  lemak visceral . bila lemak pada bahagian perut  banyak , semakin meningkatkan resiko diabetes dan juga resiko penyakit jantung.



Cara Menghilangkan Lemak di Perut:

1. Pengambilan Protein

Protein merupakan salah satu makanan  penting jika seseorang ingin menurunkan berat badan. Menurut Louis Aronne yang merupakan direktor klinik obesiti, berkata, “Seiring dengan bertambahnya usia seseorang, Tubuh akan menghasilkan insulin lebih banyak. hal ini disebabkan otot dan juga sel lemak tak lagi merespon dengan baik.

Hormon insulin ini akan membuat penyimpanan lemak dengan lebih banyak terutama pada bagian perut. Menurut detikHealth dengan pola makan tinggi protein dapat melindungi tubuh dari adanya resistensi insulin. Oleh sebab itu, seseorang sebaiknya mengurangkan pengambilan karbohidrat dan mula memperbanyak pengambilan protein dan disertai dengan pola makan yang sihat.

2. Hindari Lemak jenuh (lemak jahat)

Lemak jenuh merupakan lemak yang merbahaya bagi tubuh jika terlalu banyak diambil. Lemak jenuh akan  lebih banyak terkumpul  pada lemak visceral (perut) dibandingkan lemak tak jenuh. lemak jenuh boleh didapati dalam berbagai makanan, contohnya, makanan yang digoreng, mentega dan daging yang warna merah merah.

3. Selalu melakukan aktiviti senaman.

Lamak visceral memiliki salah satu hal yang positif, iaitu mudah dibakar dengan aktiviti fizikal seperti aerobik. atau dengan aktiviti lain misalnya  berenang, jogging atau berbagai jenis senaman/ sukan lain yang boleh meningkatkan denyut jantung tubuh Anda.

4. Tidur Cukup

Kualiti tidur juga menjadi perkara yang penting dan harus  dititik beratkan karena masih berkaitan dengan adanya lemak di perut. Tidur yang kurang berkualiti seperti tidur kurang dari 5 jam setiap hari boleh meningkatkan kadar lemak visceral. Memiliki kualiti  tidur yang baik juga dapat membuat kitaran hidup menjadi lebih baik. Tidur cukup yang diperlukan setiap hari ialah sekitar 7 jam dan hal ini akan  mencegah terjadinya perut buncit.

5. Amalkan Teh Hijau

Selain dengan rutin melakukan aktiviti senaman. Anda juga boleh mengamalkan teh hijau. Kandungan antioksidan pada teh bisa membantu tubuh dalam membakar lemak yang ada.


6. Pengambilan Yoghurt

Salah satu produk susu yang dipercaya dapaat menghilangkan lemak pada perut ialah yoghurt. Menurut penelitian yang dilakukan oleh Michael Zemel PhD dari Univeritas Tennessee, Orang yang mengamalkan yoghurt setiap harin selama 12 minggu membantu menghilangkan lemak sekitar 4,5 kg lemak perut.

Penelitian Zemel sebelumnya juga menunjukan kalsium terutama yang ada produk susu dapat memperlambat terjadinya lemak pada tubuh. Sehingga disaraknkan bagi yang sedang menjalani diet untuk mengmengambil tiga kali produk susu rendah lemak dan bebas lemak setiap hari.

7. Jangan Stress

Anda sebaiknya meluangkan waktu untuk bersantai atau me-rileks-kan tubuh. Stres merupakan perkara yang terbukti boleh menyebabkan hormon dalam tubuh tidak seimbang, terutama yang melibatkan hormon koristol yang dikeluarkan ketika tubuh stres dan juga menimbulkan  penyimpanan lemak disekitar bagian perut.

8. Pilih Makanan yang Baik

Cara menghilangkan lemak di perut juga harus di ikuti dengan pemakanan yang sihat. disiplin pemakanan tersebut ialah dengan mengambil  sayuran dan buah. Kedua jenis makanan ini memiliki banyak kandungan vitamin dan mineral yang perlukan oleh tubuh. seeloknya, jauhi makanan yang manis yang mengandung gula.( sikit2 tu xpe la). Akan tetapi,, jangan berlebihan mengambil sayuran dan buah. ini, karana akan menjadikan pola makanan anda menjadi kurang seimbang.

9. Vitamin C

Vitamin C bisa membantu dalam menyeimbangkan hormon koristol yang biasanya muncul ketika stress datang. Selain itu, vitamin C juga berperan penting dalam memproduksi karnitin, dimana fungsi karnitin ini  untuk mengubah bentuk lemak yang ada pada tubuh menjadi bahan bakar.

10. Kurangkan Gula

 dengan mengurangkan pengambilan gula, ia dapat mempercepatkan pembakaran kalori dan memperbanyak asupan proteinn, sayuran dan jenis biji-bijian. Selain itu sarapan oatmeal di waktu pagi juga bisa membuat perut kenyang lebih lama dan mencegah nafsu makan anda menjadi2.