10 Cara Kekalkan Badan Bertenaga Sepanjang Ramadhan




"10 Cara 
Agar Badan 
Tetap Bertenaga
Di Bulan Puasa"
"Jadikan Ramadhan Tahun Ini, 
Ramadhan Yang Bersejarah 
Bersama Jus Fihydar."


#1 Minum Air Yang Cukup.
Ini adalah perkara yang paling penting, Maklumlah cuaca panas seperti sekarang ini amatlah penting menjaga tubuh agar tetap terhidrasi dan terisi.
Pastikan Anda mengambil air yang cukup antara waktu buka puasa dan sahur kerana air putih dapat membersihkan tubuh dari racun dan mencegah sakit kepala (terutama saat Anda menahan makan dan minum sepanjang hari).
tips :
Cukupkan air putih Anda selama Berpuasa.
Serta, jangan terlalu banyak minum teh dan kopi khususnya pada waktu sahur karena ia dapat meningkatkan kadar pembuangan air kecil .. 



#2 Mengambil Makanan Yang Menghidrasi (mengandung air)
Disaat menjalankan ibadah puasa ditambah pula dengan aktiviti dan pekerjaan harian, tentu sekali ia dapat menyebabkan tubuh kekurangan tenaga dan memerlukan nutrisi yang cukup dari makanan yang diambil ketika sahur.
maka, jagalah tubuh Anda supaya tetap terhidrasi dengan mengambil makanan yang mengandung banyak air di saat sahur seperti timun, buah-buahan citrus, dan tomato dan lain-lain agar dapat mencegah tubuh mengalami dehidrasi di saat cuaca terik.
Makanan lain yang baik dalam menghidrasi tubuh ialah nanas, buah berry, bayam, dan selada.

#3 Mengambil Karbohidrat Kompleks.
Untuk memastikan badan tetap bertenaga sepanjang tempoh berpuasa,, Anda harus memastikan kualiti makanan yang Anda ambil. walaupun badan kita memerlukan gula. tapi perlu Anda ingat bahwa sebenar-benarnya yang tubuh kita perlukan adalah nutrisi. Bukan Gula semata-mata.
Pilih makanan yang mengandung karbohidrat kompleks seperti beras merah, gandum, kacang rye, kacang barley, quinoa, buah berry, apple dan jeruk yang mengandung indeks glikemik rendah dan tidak membuat gula darah melonjak.
Makanan-makanan tersebut akan memberi Anda energi yang dapat bertahan selama berjam-jam, tidak seperti makanan yang mengandung gula yang hanya dapat memberi tenaga untuk waktu singkat yang kemudian menyebabkan menurunnya kadar gula dalam darah. Dan akibatnya tubuh menjadi lesu dan tidak bermaya.
Selain itu, Anda juga boleh mengambil roti gandum dan sereal yang kaya akan Vitamin B yang dapat membantu memberi tenaga secara berkala dan perlahan .

#4 Pengambilan Protein
Amalkan makanan yang mengandung protein bersama dengan karbohidrat kompleks. Makanan yang kaya akan protein seperti susu, dan produk olahan susu (yogurt, keju – sebaiknya pilih keju putih karena mengandung lemak yang lebih rendah), dan kekacang akan membuat Anda merasa kenyang dalam waktu yang lama.
Protein sangat penting dalam mempertahankan struktur dan fungsi tubuh, dan sangat bermanfaat untuk membangun otot. Selain itu, protein juga memiliki manfaat lain seperti memperbaiki dan memelihara, serta menyalurkan zat besi dan oksigen ke seluruh sel-sel tubuh. Namun, hindari protein buatan dan pilih protein asli seperti yang berasal dari ikan, ayam, dan telur.

#5 Mengambil Lemak sehat
Lemak amat penting bagi tubuh untuk menjaga organ-organ dan mengatur suhu tubuh. Lemak juga dapat menyihatkan kulit, menyalurkan vitamin lemak larut ke seluruh tubuh, dan sumber yang baik sebagai penghasil tenaga.
tetapi, jika lemak dah terlebih di dalam badan. Ia akan jadi penyakit pula nanti.
Sumber lemak yang baik antara lain kekacang, mentega, minyak, dan tentu sahaja buah apukat.

#6 Kurma Untuk Berbuka Puasa
Buah kurma sangat baik sebagai menu awal berbuka puasa.
Dengan berpuasa, kita akan sulit untuk memenuhi keperluan nutrisi dan vitamin harian untukn tubuh. Anda tidak perlu bimbang tentang hal itu karena kurma seperti yang kita tahu, mengandung berbagai manfaat kesihatan dan nutrisi penting seperti kaya dengan serat, potassium, magnesium, tembaga, dan Vitamin B.
Selain itu, kurma juga dapat menyeimbangkan gula darah, tekanan darah, menurunkan berat badan, mencegah kanser dan arthritis. Kurma juga dapat membantu menyalurkan oksigen ke otak dan dapat menjaga kesihatan kulit.
Biasanya, kurma akan diambil pada saat berbuka puasa.  cukup dengan mengambil satu atau dua biji kurma pada saat berbuka puasa kerana kurma mengandung gula yang sangat tinggi. Jika terlebih,  Anda menghadapi masalah ketika ingin makan hidangan utama setelah ibadah Solat Maghrib kerana Anda ‘merasa’ kenyang.

#7 Jangan Tidur Saat Perut Anda Lapar
amalkan yogurt dengan buah-buahan atau pudding sebelum tidur serta jangan lupa untuk minum dua gelas air putih sebelum tidur.

#8 Sahur dengan makanan yang mengisi (membuat kenyang)
Makan sahur akan memberikan Anda energi untuk tetap bertenaga sepanjang hari. Jangan sesekali meninggalkan sahur kerana tubuh Anda akan mengalami kelaparan dan menyebabkan Anda makan berlebihan saat berbuka puasa.
ambil makanan yang ringan tapi tetap bergizi dan makanan yang mudah diserap dan dicerna oleh tubuh seperti roti, nasi, kentang, telur rebus, dan lain-lain. Serta, jangan lupa ambil  3 buah kurma.
Hindari makanan yang pedas, masin, dan asam pada saat sahur karena akan mengurangi kadar air di dalam tubuh.


Bekalkan Badan Anda Dengan Tenaga Yang Berpanjangan Sepanjang Hari.

Amalkan jus fihydar 2 sudu sebelum sahur dan 2 sudu selepas berbuka puasa. 


  • Bertenaga Sepanjang Hari.
  • Perut Kenyang Sampai Malam.
  • Menyekat Selera Makan.
  • Penuh khasiat Dari Makanan Sunnah.
  • Bakar Lemak 1kg Sehari Sepanjang Ramadhan.
  • Buncit hilang.
  • Lengan & Peha Mengecil.
✔Jus Fihydar ni membantu membakar lemak dibawah kulit, lemak-Lemak degil dan selulit dengan cepat.
✔Lemak yang sudah dibakar akan dibuang melalui air seperti buang air kecik atau peluh..jadi takda cirit birit..
DAN
MEMBERSIHKAN USUS KITA YANG BANYAK TOKSIN..
✔Bila Terlalu Banyak Toksin,Ubat-Ubatan atau Produk SLIM Yang Kita Makan Akan Lambat Serap Dan Sebab Tu Proses  Untuk Kurus menjadi Lambat.So bila usus bersih, mudah lah brt badan akk utk turun dan turun pun berganda-ganda

DAPATKAN SEKARANG!!!


Profile: 
      Assalamualaikum wbt. Selamat sejahtera kepada semua yang sudi baca tips-tips yang saya kongsikan. 
       Nama saya Hasmy yusuff lebih dikenali dengan nama Amy. Sekiranya anda dapat mesej dari Amy. Itu bermakna anda pernah menghubungi pihak kami sebelum ini. Mungkin anda dah terdelete mesej-mesej sebelum ini.
     Saya adalah Slimming & Beauty Consultant yang telah dilantik secara rasmi bagi produk Fihydar & Amysh. Sepanjang 3 tahun ini lebih 13 876 orang client yang mengalami masalah obesiti Amy berjaya bantu untuk turunkan berat badan mereka dengan berkesan dan atas bimbingan Amy sendiri.
     Jadi setiap perkara yang Amy suggestkan Adalah berquality dan terbukti berkesan. Begitu juga produk-produk yang dicadangkan adalah melepasi piawaian pihak KKM & 100% halal.
      
Sebarang pertanyaan boleh terus whatsapp Amy di : 
+6016 756 7545.


Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini. Semoga segala matlamat andai tercapai.

Comments