Tips Kuruskan Badan Di Bulan Ramadhan


Pejam celik..pejam celik.. dah nak puasa balik...
Rasa kejap je waktu berlalu.. maklum lah kan umur semakin meningkat. beban hidup pun semakin menekan. yang tak seronoknya badan pun ikut berkembang.. haha..
Tapi, takkan nak biar badan terus membesar? betul tak??Jadi harini Amy kongsikan tips macamana nak ambil kesempatan atas kewajiban kita berpuasa ni.. untuk kita kuruskan badan.. sebulan ni je la peluang kita..
baca dan amalkan ye nanti..

1. Jangan Tinggal Sahur.
Jangan tinggal sahur walaupun hanya dengan sebiji kurma. Sahur adalah sunnah. Jangan sebab alasan nak diet dan kurus maka kau tinggalkan sunnah ini. Lagi pun salah kalau kita tak makan waktu sahur tu. Tak elok untuk kesihatan sebenarnya.

2. Makanan Rendah Kalori.
Semasa sahur pilihlah makanan yang tidak tinggi kalori, tinggi garam dan kurangkan makanan berlemak. (Elak lauk sahur dengan ikan masin, telur masin, mee segera atau sardin dan seumpamanya). Sebab makanan-makanan tu akan serap air dalam badan kita.

3. Pengambilan Nasi / Bihun / Mee
Tidak ada masalah untuk ambil nasi/ bihun/ mee/ kuetiow semasa sahur. Asal jumlah segenggam. Namun untuk jimatkan lagi kalori, anda boleh ambil karbo kompleks yang lain. Sama ada roti wholemeal atau pun oat.

4. Minuman Manis.
Tinggalkan segala minuman manis atau berkafien sepanjang sahur. Minumlah air kosong banyak-banyak. Anda kena tahu air kosong selamanya kosong kalori.

5. Kuantiti Makanan Semasa Berbuka.
Semasa berbuka puasa, tidak ada masalah untuk ambil makanan yang lebih banyak berbanding semasa sahur. Namun pastikan makanan itu makanan yang berkualiti.

6. Mulakan Berbuka Dengan Kurma & Air Manis Seteguk Sahaja.
Hehe. Amy tahu Anda memang susah nak buat benda ini tapi percayalah dalam masa seminggu kau dah boleh lihat kesan pada perut anda. Lepas tu belajarlah untuk minum air kosong.(solat dulu baru makan..haha)

7. Lauk Pauk Jenis Rebus.
Untuk lauk berbuka ,Amy suggest untuk pilih yang rebus-rebus atau pun bakar-bakar. Ikan masak asam pedas, ayam golek, ayam sambal ini semua bagus sebab kurang pembentukkan lemak dalam badan nnt. Jangan ambil yang bergoreng atau yang banyak guna sos atau kicap. (Charkuetiow, KFC, etc) Lebihkan yang bakar dan rebus.

8. Sayur & Buah-Buahan.
Sayur dan buah-buahan adalah menu yang jangan Anda tinggalkan sebagai tambahan serat dan vitamin dalam badan. Barulah makanan itu jadi seimbang dan kau akan nampak lebih bertenaga dan tidaklah kurus dalam keadaan yang nampak letih.
Jujur kalau Anda boleh konsisten dengan garis panduan yang Amy beri ni, Anda tak perlu pun nak habis ribuaan ringgit untuk kurus.
Tidak ada masalah pun jika Ramadhan ini anda ingin jadikan titik permulaan untuk hijrah ke arah yang lebih baik. Ibadah tetap ibadah. Jika Anda niatkan kurus ini adalah untuk memudahkan urusan ibadah dan kerana Allah maka pahala yang juga anda dapat. betul tak??

9. Suppliment Tambahan.
Dalam mengamalkan diet semulajadi macam kat atas tu, memang tak sah kalau tak di sulam dengan suppliment tambahan supaya lemak-lemak kat badan kita lebih cepat terbakar. Tapi pastikan anda ambil suppliment yang berkualiti tau!.  
Dalam Malaysia ni hanya ada 7 atau 8 sahaja suppliment yang trusted (boleh dipercayai) jika anda ingin amalkan. 
Amy suggestkan anda amalkan supliment yang selalu amy syorkan kepada para pelanggan amy.
Sebab banyak feedback dari client- client Amy cakap, memng berkesan dan sesuai sangat untuk diamalkan pada bulan puasa. sebab................

  • Dapat menahan perut kita dari rasa lapar.
  • Membantu untuk membakar lebih lemak-lemak di dalam badan.
  • Anti obesiti.
  • Hilangkan selulit.
  • Mengatasi masalah sembelit.
  • Mencegah gastrik & pedih ulu hati.
  • Menambah tenaga untuk terus survive sepanjang bulan puasa. 

Jadi, why not, anda belanja sikit untuk diri anda dengan suppliment yang betul-betul membantu anda? betul tak?.

Tinggal berapa hari je lagi kita nak menempuh Ramadhan?. So dengan ada nya jus Fihydar,  dapatlah kita menjalani ibadah puasa dengan tenang sebab badan kita mempunyai tenaga yang mencukupi dan perut kita  rasa sangat selesa sepanjang berpuasa.

jom amalkan tips-tips yang amy konsikan di atas dan sulamkan dengan jus Fihydar ni.. 



Cara minum jus Fihydar di bulan Ramadhan:
Sahur: Minun jus Fihydar 30 minit seebelum sahur.
Waktu berbuka: Minum jus fihydar di waktu berbuka puasa, jarakkan setebgah jam atau sejam kemudian berbukalah seperti biasa. Atau anda boleh berbuka seperti biasa dulu. selepas terawih, boleh minum jus Fihydar 2 sudu.

" MESTI SERONOK BILA DAPAT BERAT BADAN YANG IDEAL MENJELANG HARI RAYA NANTI KAN?"  

Jangan kedekut dengan diri sendiri. Mungkin kita dah banyak ikhtiar sebelum ini tapi tak menjadi... Percayalah, Fihydar dapat membantu anda.


Profile:  Assalamualaikum wbt. Selamat sejahtera kepada semua yang sudi baca tips-tips yang saya kongsikan. 
       Nama saya Hasmy yusuff lebih dikenali dengan nama Amy. Sekiranya anda dapat mesej dari Amy. Itu bermakna anda pernah menghubungi pihak kami sebelum ini. Mungkin anda dah terdelete mesej-mesej sebelum ini.
     Saya adalah Slimming & Beauty Consultant yang telah dilantik secara rasmi bagi produk Fihydar & Amysh. Sepanjang 3 tahun ini lebih 13 876 orang client yang mengalami masalah obesiti Amy berjaya bantu untuk turunkan berat badan mereka dengan berkesan dan atas bimbingan Amy sendiri.
     Jadi setiap perkara yang Amy suggestkan Adalah berquality dan terbukti berkesan. Begitu juga produk-produk yang dicadangkan adalah melepasi piawaian pihak KKM & 100% halal.
      
Sebarang pertanyaan boleh terus whatsapp Amy di : +6016 756 7545.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini. Semoga segala matlamat andai tercapai.

Comments