Tips Kurus Di Bulan Puasa. Simple Dan Berkesan



Tips Kuruskan badan Di Bulan Puasa. Simple Dan Berkesan.


"Bulan Ramadhan ini adalah peluang kepada perut kita untuk berehat. Jadi, mari kita ambil kesempatan itu untuk slimkan badan!!! "
10 tips yang saya sediakan untuk anda. semoga anda baca dan hadamkan ye..

1. Berdiri Depan Cermin dengan 3 posisi
Berdiri depan cermin dengan 3 posisi iaitu posisi depan, tepi dan bercangkung. Tanya diri anda,

- Aku selesa ke dengan badan yang gemuk ni? 
- Aku gemuk ini mudah bergerak ke? 
- Aku gemuk ini senang cari baju ke?
- Aku perut buncit ni senang nak solat ke? 
- Aku punya paha yang berkilo-kilo penuh lemak nak duduk tasyahud akhir ini boleh ke?
- Aku badan macam ni nak berlari larat ke?
- Aku yang gemuk ini nak naik tangga larat ke?
- Aku yang gemuk ini nak naik public transport? nak bergaul dengan orang? susah !
- Macam mana kalau aku mati nanti? Boleh ke orang nak bawa aku? Mandikan aku?
- Aku sakit? Siapa nak angkat aku yang gemuk ini?
- Sampai bila aku nak gemuk macam ni? Sedangkan aku boleh kurus macam orang lain!
- Sila tanya diri anda dalam-dalam.

2. Pasang Niat dan letakkan matlamat.

Tips yang pertama itu sudah lepas ke?
Ada rasa geram?
Nak marah?
Nak lari 100KM 1 malam? Hehehe.

Tahniah kalau anda sudah ada rasa geram. Itu bermakna anda sudah berjaya dan ada niat nak kurus. SAYA TAK NAK GEMUK !

Untuk tips yang kedua mari kita Pasang Niat dan Letak Matlamat.

Sila baca dalam-dalam hati anda dan menadah tangan berdoa serta tuliskan di dalam 1 kertas:

"Ya Allah, Aku sekarang ini gemuk, nak solat susah, nak beli pakaian susah, nak bergerak susah, nak itu ini dan susah. Maka aku nak kurus dan sihat InshaAllah. Ya Allah aku nak 10KG dalam masa sebulan sebelum raya. Maka kau permudahkanlah aku di bulan Ramadan yang penuh barakah ini ya Allah"

Ikhlas,
Bakal Jenazah
1 Ramadan 1437H / 6 June 2016

3. Dapatkan Ilmu Diet Yang Betul dan Tepat

Sebenarnya banyak jenis diet plan ada dalam dunia ini. Tetapi kalau anda yang jenis nak kurus cepat. Tak sabaq maka saya sarankan anda gunakan suppliment yang berkualiti. 

Banyak sebenarnya jus-jus slimming yang berkualiti buatan anak Malaysia. Contohnya yang selalu saya cadangkan kepada client-client saya adalah jus Fihydar ataupun Jus Slimming Amysh. 

Memang cepat ! Serius. InshaAllah anda boleh ikuti bimbingan Consultant-consultant yang dah dilantik. (boleh contact saye melalui whatsapp untuk keterangan dan maklumat ttg produk - +6016 756 7545)

kenapa saya suggestkan 2 supliment tu?

1. Jus-jus tersebut kaya dengan khasiat dari makanan sunnah. contohnya; kurma, delima, buah tin dan sebagainya. jadi badan kita akan cukup khasiat untuk satu hari tanpa makanan dan minuman.
2. Dapat menahan perut dari rasa lapar.
3. Bagus untuk slimming. sebab memang berkesan dan selamat.

Di bulan Ramadan memang sangat tak bagus. Apabila berlakunya ketosis. (Air tak cukup dan asid urid akan tinggi.) 

InshaAllah saya cadangkan untuk anda ubah suai diet anda dengan menambah buah-buahan atau kurma semasa berbuka dan bersahur.


Tiada paksaan untuk beli produk-produk yang Saya sarankan ini ya. Jika mahu lebih cepat dan berkesannya, anda boleh la Dapatkan produk-produk tersebut. 

4. Mengikut Sunnah Rasulullah S.A.W

Diet Nabi SAW yang Sahih ialah beliau memakan makanan yang halal dengan jumlah yang tidak banyak, itu sahaja.

Thabit dalam hadith Nabi SAW bersabda: “seorang mu’min itu makan dengan satu perut, sedangkan orang kafir makan dengan tujuh perut” [HR al-Bukhari, no. 5392].

Jadi bersederhana. Kawal nafsu.

5. Jangan Banyak Alasan

Bila orang dah bagi tips, bagi panduan. Terus buat ikuti tips 

Jangan banyak alasan !

Orang gemuk dengan alasan berpisah tiada. Sebab itu sejak kecil lagi bam-bam dan debab. 

Bertindak Sekarang !

Niat dan Matlamat sudah ada? Ilmu sudah ada kan? Apa Lagi Bertindak sekarang jangan bertangguh. Tiada siapa boleh mengubah anda melainkan diri anda sendiri !

7. Senaman Low Intensity

Ya,  Senaman juga penting. Nak buat boleh tak nak buat pun boleh.

Tetapi ingat ! Lagi banyak senaman anda buat maka lagi cepat berat anda turun.

InshaAllah boleh kurangkan lemak senaman dengan low intensity boleh buat 1jam – 30minit sebelum berbuka puasa. InshaAllah boleh rujuk di youtube. Antara channel yang saya cadangkan adalah Fitness Blender.

Selain itu solat juga adalah senaman yang baik 🙂

8. Banyakkan Berdoa 

Ingat ! Tiada kejayaan tanpa izin Allah. Semua apa yang kita ada sekarang adalah dengan izin Allah. Boleh baca artikel Aku Usaha Kenapa Perlu Doa Untuk Kurus? Semoga dapat membantu.

Sedikit tips doa mustajab : Memperbanyakkan Doa (Mohon dengan bersungguh-sungguh di waktu sujud atau sesudah tasyahud akhir sebelum salam serta memperbanyakkan solat sunat hajat, dhuha dan tahajud. Semuanya datang daripadaNYA.

Peganglah firman Allah :

“Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu”. (Surah Ghafir, 60).

Sabda Nabi s.a.w:

“Berdoalah kamu kepada Allah dalam keadaan kamu yakin dengan kemustajabannya. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari jantung hati yang lalai dan alpa” (Riwayat al-Tirmizi, dinilai sahih oleh al-Albani).

9. Kesungguhan dengan Istiqomah Bukan Hangat-Hangat Tahi Ayam.

Nak Diet, Nak Kurus. Perlu kuat ! Perlu bersungguh-sungguh. Kalau dah berdiri depan cermin. Tulis surat. Dok kata nak kurus maka anda perlu bersungguh-sungguh dengan apa yang anda kata. Bukan hari ini buat. Esok stop.

Hangat-hangat tahi ayam. Lempar jauh-jauh.


10. InshaAllah Ulang semula daripada Tips 1 hingga 9 dan hadamkan..

Selamat maju jaya dan selamat berdiet. InshaAllah jangan lupa ulangkaji Niat Puasa Ramadhan dan Doa Berbuka Puasa  . InshaAllah. Semuanya atas izin Allah.





Cara hubungi saya melalui whatsapp:

1. sila whatsapp saya (Amy) di +60167567545
2. taip : mohon consult saya utk slimkan badan.

insayaallah saya akan bantu anda sebaik mungkin.


Profile: 
      Assalamualaikum wbt. Selamat sejahtera kepada semua yang sudi baca tips-tips yang saya kongsikan. 
       Nama saya Hasmy yusuff lebih dikenali dengan nama Amy. Sekiranya anda dapat mesej dari Amy. Itu bermakna anda pernah menghubungi pihak kami sebelum ini. Mungkin anda dah terdelete mesej-mesej sebelum ini.
     Saya adalah Slimming & Beauty Consultant yang telah dilantik secara rasmi bagi produk Fihydar & Amysh. Sepanjang 3 tahun ini lebih 13 876 orang client yang mengalami masalah obesiti Amy berjaya bantu untuk turunkan berat badan mereka dengan berkesan dan atas bimbingan Amy sendiri.
     Jadi setiap perkara yang Amy suggestkan Adalah berquality dan terbukti berkesan. Begitu juga produk-produk yang dicadangkan adalah melepasi piawaian pihak KKM & 100% halal.
      
Sebarang pertanyaan boleh terus whatsapp Amy di : +6016 756 7545.

Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini. Semoga segala matlamat andai tercapai.



Comments